APPLYING GOFFMAN’S FRAME ANALYSIS IN NEWS DISCOURSE/ HABER ARAŞTIRMALARINDA GOFFMAN’IN ÇERÇEVE ANALİZİNİN UYGULANMASI

Bu yazının amacı Erving Goffman’ın “çerçeve analizi”nin üretimleri konusunda medyanın gözlemlerini aktarmak ve bu üretimde kullanılan yorumlayıcı şemalara bakmaktır. Bu açıdan baktığımızda “çerçeve analizi” yararlı bir enstrüman olarak görülebilir. Makalenin başında kitle iletişim araçlarının “gerçek” ile ilgili imajlar yarattığından bahsediliyor fakat diğer yandan, toplum gündelik hayatlarıyla baş edebilmek için bu imajları tekrar ayrıntılı şekilde incelemek durumundadır. Makale 3 başlıktan oluşmaktadır. Birincisinde; çerçeve analizinin belli anahtar konseptlerinden bahsedilmektedir. İkincisinde; bu teorinin bazı önceki uygulamaları gösterilmektedir, özellikle de medya olaylarının analizleri. Üçüncüsünde ise; bu çerçevde iki Brezilya ulusal televizyon kanalında gösterilmiş olan Noel günü haberi (25 Aralık 2003) incelenmiştir.

Çerçeve analizi, insan deneyimlerini inceler. Goffman’ın bu konuya olan ilgisinin sebebi, insanların deneyimlerini organize etme şekillerini incelemek ve gündelik hayatlarını gözlemlemek. İlk olarak yapılabilecek olan, bazı referans olan çerçeveleri arındırmak ve böylece bazı olayları daha iyi anlamak. İkinci yol ise, bu referans olan çerçevelerin savunmasızlık durumunu analiz etmek.

Goffman’ın çalışmalarında diğer önemli olan karakteristik ise bir şeyin değerini yükseltmemek gerektiği. Örneğin mükemmel bir romanın, klasik drama veya geçici bir oyun olduğunu düşünmek gibi. Çünkü o hepsinde bulunan ortak özelliklerle ilgileniyor; hepsi gündelik hayat deneyimini anlamak ve organize etmek için kullanılıyor. (GOFFMAN, 1991, p.24)

Goffman’ın çerçeve analizi çalışmalarını kullanan bazı isimler “medya etkinlikleri” adı altında, konularını gerçeklik paradigmasının sosyal yapısına dayandırıyordu;
Eliseo Veron(1981), Daniel Dayan ve Elihu Katz(1996) gibi. Bu isimler direk olarak televizyondaki sosyal olayların yayınlanmasıyla ilgileniyorlardı. Yazarlar bu olayları 3 kategoride birleştirdiler. Birincisi; fetih. İkincisi; yarışma ve üçüncüsü; taçlandırma. Fetih, insan hayatı için büyük adım teşkil eden doğrudan olaylara karşı koyar. Aynı zamanda da bir ulusun diğerinden daha üstün olduğunu teyit eder. İkincisi; yani yarışma ise bir çerçeve olarak, spor etkinliklerinin televizyon yayınlarına uygulanabilir; Dünya Kupaları, Olimpiyatlar gibi… Üçüncüsü, yani taçlandırmada ise yazarlar doğrudan cenazelerin, evliliklerin.. vb sergilenmesini anlatır.

Makalenin son kısmında Brezilya ulusal televizyonuna ait iki farklı kanalın Noel gününü nasıl haberleştirdiğine dair karşılaştırmalar mevcut. Jornal da Record TV(JR) haber akışında Kraliçe Elizabeth’in Noel mesajını paylaşmış ve Noel ile ilgili haberler programın birinci bloğunda merkezilenmiş. Jornal Nacional(JN) ise Noel’i daha dikkat çekici göstermiştir. Toplamda 27 haber sunulmuş ve bunların 15’i Noel temasıyla ilgili olmuştur; yani haber programının yüzde 52’ü Noel ile ilgilidir. Fakat JR programın yüzde 22’si kadarında Noel’den bahsetmiştir.

Sonuç olarak, bu yazı medyanın söylemi aynı zamanda bu çerçevelerle de analiz edilebilir çünkü bunlar batı modern toplumunun kurucu bağlantıları ve gündelik hayatın söyleminin bir süreci. Fakat bu mümkün çünkü konular anlamları da paylaşıyorlar ve insan deneyimini organize eden önceki bilgiler kitle iletişim araçlarıı kullanır.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s