Sociology and Journalism/ Sosyoloji ve Gazetecilik- Barbie Zelizer

Sosyolojik araştırmalar ve gazetecilik, makalenin ana odak noktasıdır. Gazetecilik mesleğine bakılırken sosyolojiden yararlanılması gerekir ve sosyoloji bu konularda da araştırmalarda bulunmuştur. Bu araştırmaların amacı toplumu ve toplumun içerisindeki bireylerin birbiriyle olan ilişkilerini daha detaylı çözümleme ve toplum içerisinde yaşayan bireylerin her anlamda kendilerini ait gördükleri grupları, kurumsal yapıları araştırmaktır.
Sosyolojiye dair yapılan araştırma ile gazetecinin araştırma yönetiminin birbirine benzediğinden bahsedilmektedir. Örneğin; Amerika Birleşik Devletleri’nde sosyoloji 1920’li yıllardan sonra önemli bir yer edinmeye ve hız kazanmaya başlamıştır. Aynı dönemler, sosyolojik araştırma yapanların da, doğrudan gazetecilik üzerine araştırma yapanların da öenmli bir atılım yaptığını göstermektedir. Chicago Okulu buna örnek olarak gösterilebilir.
Bu makalede de öncekinde olduğu gibi White’ın “Gatekeeper” teorisi ve Breed’in “sosyal kontrol” üzerine yaptığı çalışmalardan bahsedilmektedir. Bunun haricinde Johannes Galtung ve Marie Ruge’un araştırmalarından bahsediliyor. Bu araştırmalardan biri anlatılmış ve burada haberlerin nasıl seçildiği anlatılıyor; nasıl aşamalardan geçildiği, nelerin ön plana çıkarıldığı anlatılmakta.
Bir meslek olarak gazeteciliğin araştırılmasından bahsedilirken bu araştırma örnekleri gösterilmekte. Bazı modellerle gazeteciliğin alanı, yöntemi, yapabilecekleri genişlemiş oldu. Araştırmaların bir sonucu olarak artık gazetecilik insanlarla etkileşim halinde olunan ve toplumsal yapının, çevrenin bir kısmına dahil edilebilecek bir alan olarak algılanmasını sağladı.
Gazetecilik profesyonelleşti. Doğrudan, tarafsız gazetecilik bir ilke haline geldi. Gazetecilik bir ustalık işimi yoksa profesyonel bir meslek mi tartışması böylelikle son buldu çünkü ikisi de değil dendi; belli bir kalıba oturtulmaması gerektiği belirtildi.
Sosyolojik motivasyona dayalı çalışmalar, 1960’lardan sonra başlayan gazetecileğe dair çalışmalardır. Gazeteciler arasındaki ilişkileri, farklılıkları, benzerlikleri araştırmak üzere başlayan araştırmalardır. Burada önemli olan konu organizyonel üretim. Çünkü makalede bu şekilde bahsedilmektedir. Haberlerin bir meta gibi ılduğu ve organize olarak üretildiğini ve bu şekilde oluşturulduğu söyleniyor; tıpkı fabrikada oluşturulan mallar gibi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s